יעקב (קובי) גל

זוכה פרס קריל 2013
אוניברסיטת בן גוריון בנגב

ד"ר יעקב גל (Dr. Jacob Gal) 

תחומי מחקר:

בינה מלאכותית וקבלת החלטות

האם  מחשבים יוכלו לתפוס אנשי עסקים משקרים במשא ומתן? או להציע  לפסיכולוג את השאלות הנכונות כדי להבין את המניעים הנסתרים של מטופל? או להדריך תלמידים במעבדה וירטואלית בפיסיקה וכימיה באופן שמתאים לרמה האישית של כל סטודנט?

אלה כמה מן השאלות המחקריות שעוסק בהן ד"ר קובי גל, חוקר בינה מלאכותית מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב. ד"ר גל חוקר מנסה לבנות "סוכנים ממוחשבים" שיודעים לשתף פעולה עם אנשים בסביבות שכוללות מספר אנשים ומספר מחשבים הפועלים יחדיו. סוכן ממוחשב הוא מושג בבינה מלאכותית לתיאור "תוכנית חושבת" המיושמת בתוך מחשב, רובוט, טלפון או כל מערכת אלקטרונית אחרת. ד"ר גל משתמש בכלים של מדעי המחשב, פסיכולוגיה וסטטיסטיקה כדי לאפשר לסוכנים הממוחשבים ללמוד את צפונות קבלת ההחלטות האנושית ולהשתמש במידע זה כדי לתקשר עם האנשים בצורה הטובה ביותר.

אחד מהמחקרים האחרונים של ד"ר גל המתקד  במשא ומתן בין אדם וסוכן ממוחשב. בעוד שבני אדם משתמשים במשא ומתן ככלי גישור מקדמת דנן (בדיפלומטיה, קשרים אישיים ולאחרונה גם במסחר אלקטרוני), קשה מאוד למחשבים ללמוד את המניעים שמשפיעים על משא ומתן בין אנשים.לדוגמה, אנשים יודעים כיצד לחשוף אינפורמציה שאינה ידועה לצד השני בתחילת המשא ומתן ויש בה כדי לסייע להגיע להסכם, אך לא יחשפו את כל האינפורמציה שברשותם כדי למנוע מהצד השני לנצל את המידע הזה נגדם. בנוסף, שיוך תרבותי, מגדר והשכלה, משפיעים בצורה גורפת על הצורה שבני אדם מנהלים משא ומתן. הסוכנים שיבנה ד"ר גל יתבססו על מודלים מתמטיים שמתארים את הצורה שבה מניעים חברתיים ופסיכולוגיים משפיעים על בני אדם. השימוש במודלים הללו יאפשרו לסוכנים ללמוד כיצד לבצע משא ומתן מול אנשים מרקעים ותרבויות מגוונים. במהלך המחקר, מעריך ד"ר גל את תפקודם של הסוכנים בסימולציות במעבדה שבה משתתפים מחשבים ובני אדם גם יחד. ברבות הימים תשמש הטכנולוגיה הזו כבסיס לסוכנים שיוכלו להדריך ואף לייצג בני אדם במשא ומתן אמיתי.

פרויקט נוסף עוסק בפיתוח סוכנים ממוחשבים שיתמכו במורים ובתלמידים המשתמשים בתוכנות לימוד ממוחשבות. בשנים האחרונות ישנו שימוש גובר בתוכנות לימוד המדמות מעבדת מחקר, כדוגמת מעבדת כימיה, ומאפשרות לתלמידים לבנות מודלים ולבחון אותן. באמצעות סוכנים חכמים המשתמשים באלגוריתמים של בינה מלאכותית, ניתן לזהות את דרך העבודה של התלמידים, אסטרטגיית הפתרון שלהם וכן טעויות שהם מבצעים. במסגרת המחקר פותחו שיטות שונות להציג מידע זה למורים על מנת לאפשר להם ניתוח מעמיק של דרך העבודה והקשיים של תלמידיהם. כמו כן, אלגוריתמים אלה משמשים בסיס לפיתוח של סוכן ממוחשב שיוכל לסייע לתלמידים בזמן אמת בעת עבודתם עם התוכנה.

זוכי פרס קריל

// order posts by year $posts_by_year;