קלאס ת. אולדנבורג
חתן פרס וולף באומנות 1989
קלאס ת. אולדנבורג
נימוק למתן הפרס:
"על אשר במשך שלושה עשורי שנים השכיל להעניק לחפצים פרוזאיים נופך היסטורי ומיתי. למרות פשטות נושאיהם, יש בהם הצהרה בדבר מטאמורפוזה, והם מעוררים את הצופה להרהר על אודות תהליכי החיים".
שותפים לפרס:
ללא שותפים
קלאס ת. אולדנבורג (נולד ב-1929, שבדיה) למד ספרות ותולדות האמנות באוניברסיטת ייל מ-1946 עד 1950. לאחר מכן, הוא עבר לשיקגו, שם השתתף בשיעורים בבית הספר לאמנות של שיקגו. בעודו משכלל את כישוריו האמנותיים, שימש אולדנבורג במקביל ככתב בלשכת החדשות של שיקגו. ב-1956 הוא עבר לניו יורק, ומצא תחילה עבודה בספריית מוזיאון קופר יוניון לאמנויות. בתקופה זו לקח יוזמה להרחיב את ידיעותיו באופן עצמאי על ידי התעמקות בתולדות האמנות.
אולדנבורג התבלט בשנות ה-50 המאוחרות כחבר בקבוצה מרדנית של אמנים צעירים שהחליטו לייצר הדמיות חדשות שתשקפנה את התרבות העממית. בשביל חבורה נועזת זו של אמני הפופ האמריקניים יכלו החפצים השאולים מחיי היום-יום לספק מקור אינסופי של נושאים. במשך השנים נותר אולדנבורג נאמן למשנה זו. בחקרו את תכונותיהם של חפצים פרוסים, נפרצים, ובעלי צורה לא-אמנותית לכאורה, כדוגמת תקעים חשמליים, מחבטים, בדלי-סיגריות, סיכות, פנסים ומטריות, הצליח אולדנבורג ליצור איקונוגרפיה שהיא בעת ובעונה אחת סובייקטיבית ביותר ואוניברסלית להרשים.
חפציו של אולדנבורג, בין אם הם מובעים בחומרים רכים וכפיפים כריפודי בדים ובין בחומרים קרים ועמידים כעץ או מתכת, הנם הנפשות הפועלות שלו. לעתים הן, אכן, עוטות תכונות אנושיות. השקעים והבליטות של תקע תלת-פיני ענק מזכירים דמות אדם שאיבד שיווי משקלו. דמויותיו נראות כאילו הן עוברות תמיד גלגול-צורה, עד כדי ריבוי משמעויותיהן, כך למשל, כף ענקית – כשמתבוננים בה מצידה הקמור עשויה כאילו לשנות צורה ולהפוך לחרטומה של ספינה, באמצעות אלכימיה ייחודית מעין זו השכיל אולדנבורג להעניק לחפצים פרוזאיים ביותר נופך היסטורי ומיתי, עד כדי הפיכתם לקמיעות המזמנים לצופה אינספור אסוציאציות.
אולדנבורג ידוע בעיקר כפסל – לאחרונה בשיתוף רעייתו קוזי ואן ברוגן, כמעורב יותר ויותר, ביצירות גדולות-מידה ההופכות להיות חלק מהמרקם העירוני בכל רחבי העולם אף על פי כן הריהו גם אמן הרישום, ולמעשה אחד הגדולים במאה זו. מקורן של רבות מהיצירות גדולות-המידה שלו ברישומים חפוזים על דפי מחברות קטנות המשמשות לו כיומניו החזותיים. רבים מרישומים אלה מועתקים לשרטוטים מפורטים יותר, ובהם הוא חוקר את האפשרויות הפסיכולוגיות והפורמליות הגלומות בנושאים מסוימים. אמנותו מצטיינת לא רק באירוניה עדינה וביצירתיות יוצאת-דופן, אלא גם בביצוע אסתטי מרשים. ביסוד ביצוען של הפרוזאיות שבעבודותיו טמון חוש לצורה, גוון ומקרם, אלה היסודות הראשיים הכרוכים מסורתית בהצטיינות אמנותית. במהלך יותר משלושה עשורים שימש אולדנבורג פרשן מעמיק של עולמנו העכשווי, אשר בעזרת אמנותו למד ללא לאות את שאיפותיו, ערכיו וסתירותיו. באמצעות הלקסיקון של חפציו הפשוטים הוא מאפשר לנו לחוות את העולם במושגים מתרעננים ומתחדשים.